Användbarheten gjorde mig till digital kulturkonsument

Napster, nedladdade låtar och mp3-spelare gick mig förbi. Ett tag visste jag inte hur jag skulle få tag i musik överhuvudtaget. Spotify räddade mig. Det nya sättet att lyssna på musik väckte en ny form av intresse. Nu har jag till och med en vinylspelare i vardagsrummet. Den nya riktigt bra musiken kommer jag köpa på vinyl och också ha i telefonen i Spotify.

Smart-tv, Apple-tv och hela tv-eländet. Glömmer aldrig barnens reaktion när vi 2002 flyttade från radhuset med analog kabel i varje rum. Det där med bara ettan, tvåan och fyran var inte så populärt. Så det blev att uppgradera. Hade snart både Viasat och Canal Digital och en radda boxar. Sen kom Play-kanalernas genomslag. Jag fixade Netflix och Filmnet. Viaplay och Canal digitals play hade jag via parabolabbonemangen. Köpte en omvandlare som tillät Hdmi via USB, men det var jobbigt att få till det med datorn. I TV-n hade jag Viaplay, men inte Netflix. Via boxen kunde jag hyra och se playkanalerna. Men det var först nyligen med fibern och Chromecast i både TV-rum och sovrum som det kändes riktigt ändamålsenligt, effektivt och så enkelt att jag kunde känna tillfredsställelse. Nu kan jag börja fundera på vad som är det mest ekonomiska och vad jag verkligen behöver. Dygnet har bara 24 timmar och det är en massa annat som ska fixas. Sedan ska en ju jobba också.

Det här med att lyssna på radio. Kunde ju få in det analoga nätet via telefonen och så småningom fattade jag SR-appen. Men det var inte riktigt bra, så jag lyssnade mest på musik på promenaderna, den dagliga med taxarna. Brukar föreviga dem på Instagram (#Morgonrapport) för att det går att ta bilder samtidigt som en lyssnar. Sommaren 2012 frågade dottern: – Lyssnar du på podcasts?
Visste ju var det var, hade lyssnat på några podcasts via datorn. Hon gav mig flera tips och jag fastnade för #alexosigge och #värvet och hade snart lyssnat i kapp och väntade på nästa avsnitt. Nu har det blivit lite av en livsstil med lyssnande och egna veckotablåplaneringar. Det finns tid både på promenaderna och under transporter. Med appen Beyond Podcast är det ett sant nöje. Följer ett 80-tal podcasts och följer surret om dem i de sociala medierna och via mediahusen.

Och så läsandet, har till slut efter massa fakturatrassel till slut ledsnat. Morgontidningarna får vara. Saknar den första som tar innehållet digitalt, dvs. gör en digital produktion och inte bara för över papperstidningen digitalt. En sådan skulle jag kunna börja prenumerera på. Med jobbet vet jag ju vad det skulle kunna gå att göra med det nya formatet EPUB3. Synkronisering mellan text, ljud och video sammanhållet och sömlöst. Att det dröjer är snart obegripligt. Är såklart Aftonbladet pluskund, älskar ju skvaller! Köper därför Expressens papperstidning av solidaritetsskäl. Magasinen är ibland från bägge. Lyssnar ju varje vecka på #mattssonhelin. Och jag läser troget på nätet de största ledarna, debattsidorna, följer kulturdebatten och får nyheterna på något sätt. Behöver inte begränsa mig till en prasslande morgontidning som tar plats i insamlingen för det. Tänder brasan med direktreklam och Expressen istället.

Sist men inte minst, det jag nog lägger mest tid på, är e-böckerna. Att det inte slagit igenom riktigt i Sverige förklaras nog inte bara med att momsen gör det förhållandevis dyrt jämfört med att köpa böcker. Det behövs nya bättre appar och en bättre användning av formatet. Jag läser på nätterna med svart bakgrund och vit text. Kära frun blir inte lika störd och jag får ut något av den tid jag inte kan sova. Då sover jag som en kung efteråt. Har nu sett hur Spotifyliknande appar dyker upp, blir säkert en snart att addera till månadskostnaden. De grejer jag har funkar dock. Laddar ner via Dito, Bokus och lite gratisklassiker och så använder jag appen Moonreader.  Har dock svårt att se att jag kommer sluta läsa pappersböcker. Älskar att klämma på dem, sortera, samla, visa upp och bara njuta av att se på dem och påminnas av känslorna, lärandet och analysen.

Om vi sammanfattar. Jag prioriterar och gör av med mer pengar på kultur nu än innan. Användbarhet handlar om att jag ska nå mina mål ändamålsenligt, effektivt, dvs. bra i jämförelse med andra alternativa sätt och att jag ska kunna använda tjänsterna med tillfredsställelse. De nya användbara tjänsterna och internetdonen gjorde mig till digital kulturkonsument. Innehållet har funnits där hela tiden, men den digitala användbarheten har gett mig nya och förstärkta intressen. Utbudet är gigantiskt och det är inga som helst problem att göra av med tid. Sinnesstämningen oavsett om det är uppåt eller nedåt har sin krydda som oftast är digital men inte sällan analog.

Kommentera

